חנות התכשיטים הראשונה בבורסה המוכרת יהלומי מעבדה משלוחים חינם לכל רחבי הארץ עד בית הלקוח תשלום מאובטח בכרטיס אשראי בתקנים המחמירים ביותר
חיפוש

מה ההבדל בין יהלומי מעבדה ליהלום טבעי?

מה ההבדל בין יהלומי מעבדה ליהלום טבעי?
דניאל מנשרוב
דניאל מנשרוב

יהלומן, תכשיטן ובעלים, אני דור שני לתכשיטנים בארץ עם מעל 30 שנות ניסיון בתחום. בוגר GIA כדי לתת לכם את כל המידע והנסיון בעת רכישת תכשיט.

כל הפוסטים
דניאל מנשרוב
דניאל מנשרוב

יהלומן, תכשיטן ובעלים, אני דור שני לתכשיטנים בארץ עם מעל 30 שנות ניסיון בתחום. בוגר GIA כדי לתת לכם את כל המידע והנסיון בעת רכישת תכשיט.

כל הפוסטים

אם אתה עומד בפני בחירה בין שלל טבעות האירוסין, אתה בוודאי מוצף במידע ומתלבט קשות  בין מגוון רחב  של סוגים, צורות, צבעים  ומתקשה לגבש בחירה האם לקחת טבעת מנצנצת ומרשימה או סגנון קלאסי ועדין? אלא שיש שיקול נוסף שלא לקחת בחשבון, האם לרכוש טבעת יהלום שנוצר במעבדה או יהלום טבעי? האם יש בכלל הבדל ביניהם?

אין באמת הבדל פיזי ניכר  כאשר אנו משווים יהלומים שנוצרו באדמה  על ידי חום ולחץ  והתגבשו באופן טבעי לעומת יהלומי מעבדה – ההבדל הוא בעיקר במקור היהלום וכן יש הבדלי מחיר משמעותיים.

מבחינת הצרכן , היהלומים ייראו זהים, אי אפשר להבדיל ביניהם ללא ציוד מעבדה מומחה. 

מהו מקור היהלומים?

אחד ההבדלים העיקריים הוא מקור היהלומים, כלומר הם נוצרים באופן שונה. יהלום אמיתי נוצר בתוך שכבת המעטפת של כדור הארץ, התהליך לוקח מיליארדי שנים, הם תוצאה של חום ולחץ גורמים ליסוד הפחמן להתגבש מחדש ולהפוך למוצק וליהלום, זה קורה באזורים בהם התרחשו התפרצויות געשיות .

יהלומים שגדלו במעבדה, זה תהליך שדומה להדפסה תלת מימד , לוקחים מעין "זרע" כלומר פיסה של יהלום, המורכב מפחמן טהור, מניחים אותו  בוואקום ומטמיעים מולקולות פחמן , בתהליך זה ה"זרע" גדל ועובר תהליך חיתוך וליטוש, עד שהוא ממש נראה כמו יהלום טבעי"מבחינה כימית, הוא גם פחמן טהור, ממש כמו היהלום הטבעי. 

משנות החמישים , בהן החלו לייצר יהלומי מעבדה ועד היום, הטכנולוגיה כל כך השתכללה, עד כי כיום מתקבלת תוצאה של יהלום ברמת בהירות מדוייקת ובצבע המקשה להבחין בהבדל.

ויודגש, יהלום מעבדה אינו יהלום סינתטי , שכן הוא עשוי מפחמן טהור, אותו חומר ממנו עשוי יהלומם טבעי. ליהלום מעבדה יש את אות איפור כימי, כך ששני הסוגים נחשבים ליהלומים.

מחיר היהלומים

ליהלום טבעי לוקח מליארדי שנים להתהוות, מה שהופך אותם לנדירים, הם מגיעים באמצעות כרייה שהיא הליך מאומץ ויקר,גם הליך ליטוש של יהלום טבעי הוא יקר יותר ולכן גם מחיר היהלום לצרכן, מתומחר בהתאם.

יהלומי מעבדה עד קראט יהיו זולים בכ- 50% מיהלום טבעי . ואילו יהלומים מעל קראט, יהיו זולים אף ב-500% פחות מיהלומים טבעיים.

יהלום שגדל במעבדה יוערך פחות מיהלום טבעי ויש לזה יתרון , שכן רכישת טבעת אירוסין או כל תכשיט אחר , לא תעלה לך הון ועדיין תוכלו  ליהנות מכל היתרונות המראה, העמידות, הקשיחות, הצבע והבהירות כמו ביהלום טבעי.

עֲמִידוּת  היהלומים

כפי שהסברנו, גם יהלום מעבדה, מורכב מפחמן, מה שאומר שהוא קשה ממש כמו האבן הנוצרת במעטפת כדור הארץ – כך שמבחינת עמידותו, הוא ממש דומה לעמידות יהלום טבעי.

מומחים משתמשים בשיטה המסייעת בזיהוי מינרלים כמדד לעמידותו של היהלום מפני שריטות,המדידה מתבצעת על ידי גירוד של המינרל , משתמשים בזה בשטח על אבנים, יש טבלה ובה מדרג של רמת קשיות האבן ויהלום שגודל במעבדה מדורג גבוה מאוד, ממש כמו החומר הקשה ביותר על פני כדור הארץ, היהלום הטבעי.

בְּהִירוּת היהלומים 

המכון הגמולוגי משתמש בשיטה זהה לצורך דירוג והערכת יהלומים שנוצרו במעבדה ויהלומים טבעיים, כך שבכל הנוגע לחיתוך, ניקיון, צבע וקראט – הם זהים. 

היהלום במעבדה גדל מזרע קטן ולכן הוא ממש מקבל את התכלילים באותה דרגת ניקיון של האבן המקורית. 

יהלומים עם הרבה תכלילים, לא מחזירים אור אבן נקייה , לעתים עד כדי השפעה  על עמידות היהלום, אבל התכלילים הם סוג של מאפיין ייחודי. יהלום הוא למעשה מינרל שנוצר מתחת לשכבות כדור הארץ , כתוצאה מחום ולחץ נלכדים מינרלים והופכים לסימן ייחודי בכל יהלום ויהלום.

יש סולם דירוג להערכת ניקיון היהלום . תרשים המדרג את מידת התכלילים כאשר מעריכים את ניקיון היהלום, יש תכלילים זעירים שקשה לראות ויש תכלילים שניכרים בהגדלה , יש תכלילים הנראים לעין בלתי מזוינת.

חשוב לציין, כי כמעט ואין יהלומים ללא תכלילים , ככל שיהיו  פחות תכלילים ביהלום , כך מחירם יהיה גבוה יותר.

גמולוגים נעזרים בטכנולוגיה כדי לקבוע את ציון היהלום. באמצעות מיקרוסקופ הם מאתרים את התכלילים.

צֶבַע היהלומים 

גם מבחינת צבעו של היהלום שגדל במעבדה, המכון הגמולוגי ידרג אותו  באותו האופן כמו יהלום טבעי , אין הבדל בין צבעו של יהלום שגדל במעבדה ליהלום טבעי, לא כל שכן, בכל הנוגע לטבעות אירוסין, הטבעות הפופולריות ביותר, הן אלה  בדירוג בין G ל-J, כלומר חסרות צבע. 

יש סולם של צבעים,רוב הזוגות מחפשים יהלומים שהם כמעט חסרי צבע מבחינה ויזואלית. פותחה סקאלת הצבעים,  יש חמש קטגוריות משנה: חסר צבע (DF), כמעט חסר צבע (GJ), קלוש (KM), קל מאוד (NR) ובהיר (SZ). 

יהלומים חסרי צבע, יכונו לרוב "טהורים", הם היקרים ביותר והם גם נדירים יותר  לכן אנשים רבים  מעדיפים יהלומים  עם מעט צבע. 

סיבות אתיות וסביבתיות מקנות יתרון ליהלום מעבדה

השיקול העיקרי ביותר לרכישת יהלומי מעבדה זהו השיקול האתי, מכרה היהלומים  גורם להרס אקולוגי ולזיהום סביבתי בתהליך כריית היהלום בנוסף לאורך ההיסטוריה היו הרבה סכסוכים של בני אדם סביב כריית יהלומים, התעשייה נשלטה על ידי גורמים עוינים שלחמו על כך כדי להשיג שליטה וכסף ואף ניצול רב של כוח עבודה זול. בעוד שהתעשייה של יהלומי מעבדה חפה מסכסוכים, לא כרוכה בזיהום והרס אקולוגי, לא מזיקה לסביבה ולא פוגעת בזכויות אדם .

נסכם את ההבדל בין יהלום מעבדה ליהלום טבעי

רבים המעוניינים לרכוש טבעת אירוסין שואלים בעלי חנויות את השאלה  אם מישהו יסתכל על הטבעת ויוכל להבחין שמדובר ביהלום מעבדה , התשובה לכך היא לא.לשניהם אותו ברק וניצוץ.

ההבדל העיקרי בין יהלומים שגדלו במעבדה ליהלומים הוא מקורם והאופן שבו הם נוצרו. יהלום טבעי נוצר במעטפת כדור הארץ , בעוד יהלום מעבדה משכפל את אותו תהליך, רק בתנאי מעבדה.

לא ניתן להבדיל בין יהלומים טבעיים ויהלומים במעבדה בעין בלתי מזוינת מכיוון שאם ניקח שתי דגימות של יהלום עשוי מפחמן מגובש שתי האבנים יהיו צלולות , התוצאה תהיה שהם ייראו זהים, למרות שבפועל, אחד הוא בן בן מיליארדי שנים יותר והשני גודל רק לאחרונה במעבדה.

שניהם יהלומים, האחד טבעי שנוצר על ידי כוחות כדור הארץ הצעיר. יהלום המעבדה בעל אותן תכונות כימיות, פיזיקליות כמו האבן הטבעית ה.

יהלום זהו פחמן טהור, אבל  הרוב המכריע מורכב גם מעקבות של חומרים נוספים, במיוחד חנקן. תכלילים, אלה למעשה פיסות של חומר זר שנלכד ביהלום הטבעי.

יהלומים שגדלו במעבדה זהה במראה , ההבדלים עדינים מדיי מכדי לזהותם ורק גמולוגים מיומנים וציוד טכנולוגי מתוחכם יכול לזהות את ההבדל.

 האדם  הממוצע לא יוכל להבחין בהבדל, למעשה אפילו רוב התכשיטנים לא היו מזהים את ההבדל , הם יוכלו לזהות זאת רק בזכות  חתימה זעירה המזהה אותו כיהלום שנוצר במעבדה. חיוני שניתן יהיה לזהות יהלומים שגדלו במעבדה מכיוון שבסופו של דבר הצרכן צריך לדעת מה הוא רוכש ומכיוון שפערי המחירים משמעותי בין יהלומי מעבדה ליהלום טבעי.

גמולוג מיישם טכניקות לדירוג יהלומים על מנת להבחין בין יהלום טבע לבין יהלומי מעבדה ,מכיוון שיהלומים שגדלו במעבדה זהים בעיקרם מבחינה כימית רק זיהוי במעבדה גמולוגית מקצועית ובאמצעות שימוש במכשירים מצליחים להבחין ולזהות הבדלים בין יהלומי מעבדה ליהלומים טבעיים.

תוכן עניינים
תוכן עניינים
כתבות לעשויות לענין אותך
שאלות ותשובות

כפי שהיית מצפה, יהלומי מעבדה עולים פחות משמעותית מיהלומים טבעיים. הסיבה לכך היא שאנו תלויים באמא טבע כדי ליצור יהלומים טבעיים, היצע היהלומים הטבעי מוגבל, בשל מיליארדי השנים שלוקח לטבע ליצור יהלום. בעוד שאנו מייצרים את יהלומי המעבדה שלנו. יהלומי מעבדה באיכות גבוהה הם חדשים למדי. לכן, מחירי יהלומי המעבדה השתנו מעט בשנים האחרונות. נכון לעכשיו, בהשוואה בין יהלומי מעבדה לעומת יהלומים טבעיים בגודל, חיתוך, צבע ובהירות דומים, יהלום מעבדה הוא כ-30-50% ממחירו של יהלום טבעי. 

יהלומי מעבדה,  שונים מיהלומים טבעיים בכך שהם נוצרים באופן מלאכותי – מעשה ידי אדם במעבדה, במקום מיוצרים באופן טבעי באדמה, כמו יהלומים רגילים.

בעיקרון, זה ההבדל היחיד. יהלומי מעבדה נראים ומרגישים בדיוק כמו יהלומים טבעיים. הם זמינים בכל מיני צורות וגדלים, ואם תבחנו מקרוב יהלום מעבדה ויהלום טבעי, זה יהיה כמעט בלתי אפשרי להבחין בהבדל. יש להם אפילו מבנים כימיים כמעט זהים.

אין הבדל ניכר בין השניים. אפילו גמולוג מקצועי יזדקק לציוד מיוחד כדי לדעת. בעזרת הגדלה, איש מקצוע יוכל לזהות ניגודים קטנים בתכלילים של יהלומים שגדלו במעבדה לעומת יהלומים שנוצרו באופן טבעי.

אין הבדל במראה בין יהלומי מעבדה באיכות גבוהה לעומת יהלומים טבעיים. גם יהלומים טבעיים וגם יהלומים במעבדה יכולים להיות חסרי צבע או כמעט חסרי צבע. גם יהלומי מעבדה וגם יהלומים טבעיים מגיעים בכל הצורות הסטנדרטיות כמו עגול, אליפסה, אגס, אמרלד ועוד הניצוץ והברק של יהלומי מעבדה ויהלומים טבעיים זהים. אבנים באיכות גבוהה זהות במראה. 

הדרך הטובה ביותר להבחין בהבדל היא לבדוק את ההסמכה של היהלום. תכשיטנים חייבים להצהיר אם יהלום נוצר באופן טבעי או סינתטי, כך שכל עוד אתה קונה בחנות מוכרת, תמיד יהיה לך מידע זה זמין. 

תעודות יהלומים, או דוחות דירוג, מונפקות על ידי מעבדות גמולוגיות מוסמכות, כגון המכון הגמולוגי של אמריקה (GIA) . תעודות היהלומים מכילות מידע וציונים עבור כל אחד ממאפייני היהלומים על בסיס 4Cs – משקל קראט, צבע, ניקיון ואיכות חיתוך. לדירוג הסופי של יהלום יש השפעה גדולה על מחירו.

אם אתם שוקלים לרכוש יהלום, עליכם לקבל ולבדוק את הסמכת המעבדה שלו. דו"ח מעבדה או תעודה אלה יונפקו על ידי גורם מדרג ומתארים אלמנטים שונים של היהלום, כגון צבע , ניקיון , אורך ורוחב. אנשי מקצוע מיומנים מעריכים, בודקים ומודדים את היהלומים באמצעות כלים מקצועיים, כגון מיקרוסקופ.

וודאו שאתם רוכשים יהלום עם תעודה מגורם דירוג בעל מוניטין רב – בדקו את היהלום מקרוב לפני הרכישה.

ישנן שתי שיטות עיקריות לייצור יהלומים שגודלו במעבדה: 

שיטת HPHT היא השיטה המקורית ליצירת  יהלומים שגדלו במעבדה . במהלך HPHT, יהלומים מיוצרים במעבדה על ידי שכפול של תנאי הלחץ הגבוה והטמפרטורה הגבוהה היוצרים יהלומים מתחת לאדמה בכדור הארץ. כדי לגדל יהלום HPHT, מניחים זרע יהלום קטן (יהלום זעיר מאוד) בפחמן, היסוד שממנו עשויים היהלומים. זרע היהלום חשוף לחום ולחץ קיצוניים, ומשכפל את האופן שבו יהלומים גדלים באופן טבעי מתחת לאדמה על ידי כדור הארץ.

כדי לגדל יהלום HPHT, מניחים זרע יהלום קטן (יהלום זעיר מאוד) בפחמן, היסוד שממנו עשויים היהלומים. זרע היהלום חשוף לחום ולחץ קיצוניים, ומשכפל את האופן שבו יהלומים גדלים באופן טבעי מתחת לאדמה על ידי כדור הארץ.

שיטת ה-CVD מחקה את האופן שבו יהלומים נוצרים בענני גז בין-כוכביים. שיטת CVD משתמשת בפחות לחץ משיטת HPHT וכן מכונות קטנות יותר. 

שיטת CVD ממקמת זרע יהלום בתא ואקום. תא זה מתמלא בגזים עשירים בפחמן ומחומם לכמעט 1500 מעלות פרנהייט. הגז הופך לפלסמה מהטמפרטורות הגבוהות ביותר הללו, מה שגורם לשחרור חתיכות פחמן. חתיכות פחמן אלו הופכות לשכבות על זרע היהלום, אשר מגדל את היהלום. 

המבצעים של EcoDiamonds

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו כדי להיות הראשונים שמקבלים עדכונים ומבצעים של עד 50% על כל התכשיטים בחנות האינטרנטית שלנו.

הירשמו עכשיו בטופס כאן למטה ואתם בפנים!

הצטרפות למשפחת
אקו דיימונדס

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו כדי להיות הראשונים שמקבלים עדכונים ומבצעים של עד 50% על כל התכשיטים בחנות האינטרנטית שלנו.

הירשמו עכשיו בטופס כאן ואתם בפנים!